Hydroblok vervangen kosten kunnen flink variëren en zijn vaak een verrassing voor veel mensen met een cv-ketel. Toch is het goed om te weten wat je ongeveer kunt verwachten als deze reparatie nodig is. Een hydroblok is namelijk een belangrijk onderdeel van de cv-ketel en zorgt ervoor dat het water goed wordt verdeeld en geregeld. Als het hydroblok kapot of versleten is, kan je ketel gaan lekken of minder goed werken. In deze blog lees je alles over het vervangen van het hydroblok, wat de prijs beïnvloedt en waar je op moet letten.
Wat is een hydroblok en waarom gaat het stuk?
Een hydroblok is een verzameling van kleine buisjes, kleppen en koppelingen in je cv-ketel. Dit onderdeel zorgt voor de verdeling van warm en koud water in de ketel. Door dagelijks gebruik en kalk in het water kan een hydroblok na een aantal jaren slijten of lekken. Vaak merk je dat doordat de druk van je cv-installatie wegvalt of je een kleine lekkage ontdekt onder de ketel. Zo’n probleem met het hydroblok komt niet alleen bij oude ketels voor, maar kan ook bij nieuwere modellen ontstaan doordat het water in Nederland veel kalk bevat. Soms raakt een pakking, een rubber randje, beschadigd en lekt er water uit het hydroblok. Als alleen de pakkingen zijn versleten, zijn de kosten beperkt. Maar als het hele hydroblok kapot is, loopt de prijs op.
De prijs voor het vervangen hangt af van het type ketel
Niet elke cv-ketel is hetzelfde. Zo zijn de onderdelen van een Nefit, Vaillant of Remeha ketel soms duurder of juist goedkoper. Het merk en type van de ketel bepaalt voor een groot deel de kosten van het hydroblok vervangen. Ook de plek van de ketel in huis telt mee. Zit de ketel op een makkelijk bereikbare plek, dan kan de monteur sneller werken. Is de ruimte krap en moet er meer gedemonteerd worden, dan kost de reparatie meer tijd en geld. Gemiddeld ligt de prijs voor alleen het onderdeel tussen de 60 en 180 euro. Daar komt het uurloon van de monteur nog bij. Meestal ben je in totaal tussen de 180 en 350 euro kwijt voor het compleet vervangen van het hydroblok, inclusief btw en installatie.
Zelf vervangen is niet toegestaan
Misschien heb je online video’s gezien of forum reacties gelezen waarin mensen uitleggen hoe je zelf een hydroblok kunt vervangen. Toch is het niet toegestaan om zelf aan een cv-ketel te sleutelen, zeker als deze op gas werkt. In Nederland mogen alleen gecertificeerde monteurs werken aan gasgestookte toestellen. Dit is voor jouw veiligheid en de zekerheid dat het werk goed gebeurt. Een foute aansluiting of kleine lekkage kan grote schade veroorzaken. Probeer bij een lek dus niet zelf te sleutelen, maar schakel altijd een vakman in. De kosten die je betaalt voor een gecertificeerde monteur zijn misschien wat hoger, maar je weet zeker dat het goed en veilig gebeurt.
Waarom is snel vervangen belangrijk?
Een klein lek bij het hydroblok lijkt misschien niet zo ernstig. Toch kan doorspoelen met water het probleem snel groter maken. Door lekkage kan er water op andere elektrische delen van de ketel komen. Hierdoor raakt het toestel ernstig beschadigd en wordt de reparatie nog duurder. Daarnaast zorgt een slecht werkend hydroblok voor minder comfort in huis. Het kan gebeuren dat je geen warm water of verwarming hebt op het juiste moment. Daarom is het verstandig om direct actie te nemen bij de eerste tekenen van problemen, zoals druppelend water onder de ketel of het vaker moeten bijvullen van het systeem.
Tips om onnodige kosten te voorkomen
- Laat je cv-ketel elk jaar of elke twee jaar nakijken door een erkende monteur.
- Tijdens deze beurt worden zwakke plekken en lichte lekkages vaak opgemerkt voordat ze voor dure schade zorgen.
- Vraag ook altijd vooraf naar een prijsopgave als er onderdelen vervangen moeten worden.
- Zo kom je niet voor vervelende verrassingen te staan.
- Bedenk dat goed onderhoud over de jaren heen vaak goedkoper is dan een grote reparatie of soms zelfs vervanging van de hele ketel.
- Kijk ook in de garantievoorwaarden van je ketel of het hydroblok hier misschien onder valt, vooral als je ketel nog niet zo oud is.
Veelgestelde vragen over hydroblok vervangen kosten
Hoe weet ik of mijn hydroblok echt vervangen moet worden?
Als je cv-ketel water lekt, als er drukverlies is of als een monteur constateert dat het hydroblok zelf lekt of erg versleten is, dan moet vaak het onderdeel worden vervangen. Een monteur kan dit meestal bij een onderhoudsbeurt direct voor je bekijken en uitleggen.
Kun je het hydroblok repareren of moet er altijd een nieuw onderdeel in?
Soms kunnen alleen de rubbertjes of pakkingen worden vervangen als die lekken. Als het hele hydroblok beschadigd is, is volledige vervanging meestal de enige oplossing. De monteur kan na onderzoek vaak snel zeggen wat nodig is.
Waarom varieert de prijs voor het vervangen zo erg?
De uiteindelijke kosten hangen af van het merk en type cv-ketel, het benodigde materiaal en het arbeidsloon van de monteur. Daarnaast maakt het uit of er meer onderdelen tegelijk vervangen worden.
Wat betekent het woord hydroblok?
Hydroblok is een technisch onderdeel in een cv-ketel dat zorgt voor de verdeling en doorstroming van water door de installatie. Het bestaat uit kleppen en koppelingen die het water sturen.